Jak zostać kierowcą ciężarówki?
Czasem mówi się, że pewien „bakcyl” albo masz i wyssałeś z mlekiem matki lub niekoniecznie, to Twoja droga. Prowadzenie wielkich pojazdów, to właśnie jeden z nich, i bardzo istotne jest to by do tej konkretnej drogi zawodowej, podejść mądrze i rozsądnie. Tak by praca była fanem, a pieniądze tylko pochodną. W artykule dowiesz się m.in.
- jakie wymagania należy spełnić by móc zostać kierowcą samochodu ciężarowego
- jak uzyskać zawodowe prawo jazdy
- świadectwo kwalifikacji zawodowej oraz jakie zarobić w tej konkretnej grupie zawodowej towarzyszą
Zatem … co trzeba zrobić by zostać kierowcą zawodowym ciężarówki? Zanim kandydat przystąpi do egzaminu na prawo jazdy, istotne jest by sprawdzić, czy posiada odpowiednie predyspozycję zdrowotne stąd przed nim przeprowadzenie niezbędnych badań lekarskich wraz z psycho testami.
Kiedy ten aspekt mamy ukończony pozytywnie i okazuje się, że kandydat na kierowcę idealnie nadaje się do wykonywania tej właśnie pracy, kolejny krok do sukcesu to zdanie egzaminu na prawo jazdy kategorii C (ta kategoria uprawnia do prowadzenia każdego rodzaju pojazdu przekraczającego masę całkowitą powyżej 3,5 DMC) lub/i C+E gdzie uprawnienia te dotyczą prowadzenia auta z naczepą.
Czym jest zawodowe prawo jazdy?
To nic innego jak spełnienie kilku co prawda bardzo istotnych wymogów, takich jak:
- już posiadane prawo jazdy kategorii B
- ukończone 18 lat
- ukończony kurs na prawo jazdy kategorii C i/lub dodatkowo E – teoretyczny i praktyczny
- ukończony kurs i pozytywna ocena z egzaminu z kwalifikacją wstępną
Kiedy kandydat posiada powyższe uprawnienia spokojnie już może poszukiwać pracy na stanowisku wymarzonym jako kierowca zawodowy ciężarówki w transporcie krajowym lub/i międzynarodowym.
Czym właściwie jest Świadectwo kwalifikacji zawodowej?
Samo prawo jazdy nie wystarczy, kierowca powinien posiadać także świadectwo kwalifikacji zawodowej. To nic innego jak prawo do wykonywania zawodu w celach zarobkowych jako kierowca ciężarówki. Samo takie zdobycie uprawnień do prowadzenia pojazdu z naczepą lub bez to nie wszystko.
Warto również pamiętać o tym, że co 5 lat ma miejsce okresowa weryfikacja uprawnień, składająca się z badań lekarskich oraz psychologicznych, a także z 35-godzinnego szkolenia teoretycznego.
Co ważne, nie ma tu konieczności zdawania egzaminów, jednak do odnowienia świadectwa kwalifikacji zawodowej wystarczy uczestnictwo w szkoleniach. Warto nadmienić, że z chwilą, kiedy zechcemy utrzymać ważność tego dokumentu bez względu na fakt czy czynnie pracujemy w/w zawodzie czy też nie koniecznie zasiadaliśmy za kierownicą pojazdu ciężarowego, udział w szkoleniach jest niezbędny do utrzymania uprawnień.
I teraz dość istotna kwestia dla niektórych, mianowicie Ile zarabia kierowca Tira?
To, że jest to bardzo poszukiwana grupa zawodowa, nie jest żadną tajemnicą bez znaczenia czy mowa o kierowcach z uprawnieniami C+E z doświadczeniem czy bez. Stąd jak wiemy, wiele firm polskich poszukuje pracowników spoza granic naszego kraju. Nie wiem, czy wiecie, ale dziś dość mocno popularne są szkolenia kierowców sprowadzanych z Republiki Zimbabwe. Regularnie pomagamy w takich procesach i tym samym widzimy, jak wygląda sytuacja z ogłoszeniami o pracę dla cudzoziemców w języku rosyjskim, ukraińskim. Dlatego też już sam taki fakt wskazuje, że występuje ogromny popyt na kierowcę TIR-a, co za tym idzie dość relatywnie wysokie zarobki. Aktualnie z moich obserwacji na bazie podsyłanych wynagrodzeń od firm z którymi m.in. współpracuję spokojnie mogę powiedzieć, że zarobki z pracy kierowcy z doświadczeniem, znajomością języków na międzynarodówce stanowią od 10 000,00 do 15 000,00zł netto i biorąc pod uwagę min. 10 letnie doświadczenie. W kwestii jazdy po kraju to kwoty rzędu od 5 000,00zł do 7 000,00zł. Jeżeli zaś mówimy o kierowcach ze zdecydowanie mniejszym doświadczeniem to UE przedział 6 000,00zł do 9 000,00zł, krajów to do 5 000,00zł. I co warte uwagi, coraz więcej firm zapewniam podchodzi świadomie do tematu zatrudniając i oferuje warunki na UoP z wieloma benefitami tak by pokusić się o przejecie kierowcy z firmy konkurencyjnej różnego rodzaju np. udogodnieniami w pojeździe czy ubezpieczeniami grupowymi.
Także ja ze swojej strony zachęcam do przekwalifikowania się i zastanowienia się, czy ta dokładnie droga zawodowa nie jest tą, która da Wam radość, satysfakcję i spełnienie. Bo co może być najcudowniejszego w życiu, gdy praca, którą się wykonuje to nasza pasja …