Ewidencja czasu pracy kierowców
Jednym z najważniejszych obowiązków każdego właściciela firmy transportowej jest ewidencja czasu pracy kierowców, która powinna obejmować zarówno godziny pracy, jak i odpoczynku – oba te zagadnienia są normowane przez przepisy.
Celem prowadzenia ewidencji czasu pracy kierowców jest:
- prawidłowe ustalenie wysokości wynagrodzenia oraz innych świadczeń;
- ochrona dóbr pracowniczych (udokumentowanie, czy kierowca nie przekroczył maksymalnego czasu pracy oraz, czy przysługiwały mu przerwy).
Ten drugi punkt jest szczególnie egzekwowany, ponieważ zmęczony kierowca stanowi zagrożenie na drodze – dla siebie oraz dla innych uczestników ruchu.
Co mówią przepisy?
Pracodawca, właściciel firmy transportowej, ma obowiązek prowadzenia ewidencji w formie:
- zapisu na wykresówkach;
- wydruków danych z karty kierowcy i tachografu cyfrowego;
- plików pobranych z karty kierowcy i tachografu cyfrowego;
- innych dokumentów potwierdzających czas pracy kierowców jak karty drogowe.
Wybór sposobu prowadzenia dokumentacji i kontroli czasu pracy kierowców jest dowolny, najczęściej uzależnia się go od rodzaju pojazdu (np. w lekkich samochodach dostawczych tj. nie przekraczających masy całkowitej 3,5 DMC nie występuje tachograf, w związku z czym jedyną możliwością jest korzystanie z kart drogowych).
Rozliczanie czasu pracy - o czym pamiętać?
Aby możliwe było rozliczanie czasu pracy kierowców, przepisy dokładnie określają, co wlicza się do czynności związanych z wykonywaniem przewozu. To nie tylko prowadzenie pojazdu, ale też załadunek i rozładunek towaru lub jego nadzór, obsługa pojazdów i przyczep, utrzymywanie pojazdów w czystości czy dokonywanie czynności administracyjnych. Natomiast do czasu pracy kierowców nie wlicza się czasu dyżuru, gdy kierowca nie wykonywał w tym czasie powyższych czynności, nieusprawiedliwionych postojów, przerwy w pracy oraz nieprzerwanego dobowego odpoczynku.
Czas pracy kierowcy nie powinien przekroczyć 8 godz. na dobę i 40 godz. w pięciodniowym tygodniu pracy. Wyjątkiem jest zastosowanie w firmie równoważnego czasu pracy, który umożliwia wydłużenie tego wymiaru do 12 godz. na dobę, pod warunkiem, że w innym dniu czas pracy ulega skróceniu. Ponadto kierowcy przysługuje przerwa (30 lub 45 min, w zależności od wymiaru godzin) oraz 11-godzinny nieprzerwany odpoczynek.
Pracodawca jest zobowiązany do przechowywania ewidencji czasu pracy kierowców przez 10 lat, ponadto, na żądanie pracownika, musi ją udostępnić. Natomiast za brak ewidencji właścicielowi firmy transportowej grożą poważne konsekwencje w razie kontroli Państwowej Inspekcji Pracy. Nakładana jest wtedy kara grzywny, której wysokość może wynosić do 30 tys. zł. Dlatego warto dowiedzieć się, jak powinno wyglądać rozliczenie czasu pracy kierowców, co określa Ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców.
Dodatkowo podczas rozliczania kierowców w firmie transportowej trzeba wziąć pod uwagę takie czynniki:
- ze względu na różne godziny rozpoczynania pracy, dobę określa się przez 24 godz. następujące po rozpoczęciu wykonywania świadczenia przez kierowcę; pilnowanie tego czasu jest ważne ze względu na wypłatę 50% dodatku za nadgodziny;
- za porę nocną dla kierowcy określa się okres 4 godzin pomiędzy 00:00 a 07:00 – w porze nocnej czas pracy nie może przekroczyć 10 godz.;
- za dyżur kierowcy uznaje się czas, w którym pracownik jest w gotowości do podjęcia pracy; przysługuje mu za to czas wolny, określona stawka godzinowa lub 60% wynagrodzenia.
Rozliczanie czasu pracy kierowców z pomocą ekspertów TGZ
Zarówno prowadzenie ewidencji jak i rozliczanie kierowców w firmie transportowej jest skomplikowanym zadaniem. Konieczne jest udokumentowanie nie tylko czasu pracy, ale też wszelkich przerw i odpoczynków. Inaczej rozlicza się pracę w dzień, inaczej w porze nocnej lub podczas dyżuru czy w święta. Dlatego wiele firm transportowych decyduje się na skorzystanie z pomocy specjalistów. Ewidencja czasu pracy kierowców może być przydatna także w przypadku rozliczania godzin nadliczbowych kierowców.
Rozliczanie kierowców w TGZ to mniej pracy i formalności dla Ciebie, a także pewność, że dokumentacja związana z wykonywaniem przewozu drogowego będzie prowadzona w prawidłowy sposób – unikniesz kar ze strony Państwowej Inspekcji Pracy jak i innych urzędów sprawdzających poprawność prowadzenia niezbędnej dokumentacji pracowniczej zgodnie z panującymi przepisami czy nieuzasadnionych roszczeń pracowników.
Łatwiejsze i transparentne rozliczenia kierowców to tylko część oferty TGZ. Nasi eksperci mogą zająć się prowadzeniem ewidencji i analizy naruszeń, rozliczaniem diet, płac minimalnych oraz delegacji, a także przygotowaniem dokumentów kadrowo-płacowych.
Rozliczanie kierowców w firmie transportowej – Pakiet Mobilności
Wraz ze zmanią Pakietu Mobilności od 2 lutego 2022 pojawiły się nowe zasady delegowania kierowców transportu międzynarodowego. Pomijając już aspekt zmian samego systemu informatycznego, za pomocą którego firmy transportowe winny zgłaszać delegowanych kierowców. Istotą spawy jest platforma IMI za pośrednictwem której taki kierowca wraz z firmą musi zostać zarejestrowany/zgłoszony.
I to nasi eksperci TGZ chętnie pomogą m.in.:
- Rejestracja firmy do systemu
- Zgłoszenie kierowców delegowanych wraz z pojazdami
- Tłumaczenie umów kadrowych
- Tłumaczenie umów leasingu pojazdów
- Pomagamy i zapewniamy niezbędne certyfikaty krajowe wraz z profesjonalnym wsparciem prawnym na terenie m.in. Francji
Kadry, Pałace, ZUS, PIT w transporcie to zupełnie inna nomenklatura rozliczeniowa niż w przypadku pracowników biurowych czy produkcyjnych.
Zostając członkiem TGZ, masz dostęp do księgowego, który zajmie się podatkami i rachunkowością, a także reprezentowaniem firmy w ZUS i US.
Członkom grupy TGZ pomagamy niemal w każdej sprawie (pracowniczej, karnej, odszkodowań etc. Działamy zarówno na terenie PL jak i UE.
Karta paliwowa to wygodne rozwiązanie dla firm transportowych i wszystkich innych, które posiadają własną flotę pojazdów.