Księgowość w firmie transportowej
Prowadzenie księgowości w firmach transportowych
Prowadzenie księgowości w firmie transportowej, szczególnie działającej na rynkach międzynarodowych, może być skomplikowane. W związku z tym, wielu przewoźników decyduje się na skorzystanie z pomocy specjalistów. Jak jednak wybrać odpowiednie biuro rachunkowe dla firm transportowych?
Zostając członkiem TGZ, możesz zyskać dostęp do dedykowanego księgowego, który zajmie się nie tylko podatkami i rachunkowością, ale także reprezentowaniem Twojej firmy w ZUS i US. To idealne rozwiązanie dla małych przedsiębiorców bez dużej floty pojazdów, którzy chcą korzystać z profesjonalnego doradztwa bez nadmiernego obciążania budżetu.
![Księgowość w firmie transportowej](https://tgz.katowice.pl/wp-content/uploads/2024/08/ksiegowosc.png)
![Księgowość w firmie transportowej](https://tgz.katowice.pl/wp-content/uploads/2024/07/ksiegowosc-tgz.webp)
Jak to działa?
Księgowość dla firmy transportowej to idealne rozwiązanie dla małych przedsiębiorców bez dużej floty pojazdów, którzy chcą korzystać z profesjonalnego doradztwa bez nadmiernego obciążania budżetu.
TGZ oferuje kompleksową obsługę firm transportowych, obejmującą m.in:
- księgowość,
- zwroty zagranicznego podatku VAT,
- kadry i płace,
- rozliczenia czasu pracy kierowców.
Dzięki temu możliwa jest optymalizacja kosztów oraz uporządkowanie wszystkich spraw związanych z dokumentacją.
Sprawdź, jak wygląda księgowość firmy transportowej i zastanów się, czy chcesz usprawnić ten obszar działalności.
Firma transportowa – co obejmuje księgowość?
Optymalizacja budżetu
Księgowość transportowa obejmuje wiele różnych aspektów, nieistotnych w przypadku innych rodzajów działalności. Dlatego tak ważne jest, aby korzystać z pomocy biura rachunkowego, księgowych, którzy mają doświadczenie w branży transportowej, wiedzą, jak optymalizować budżet, niezależnie od tego, czy mowa jest o jednoosobowej działalności gospodarczej, czy o spółce osobowej bądź kapitałowej.
Ewidencja czasu pracy
Księgowość w małej firmie transportowej musi uwzględniać ewidencję czasu pracy kierowców, przygotowanie raportów kosztów zarówno dla konkretnego kierowcy, jak i auta (m.in. przedstawiających średnie zużycie paliwa) oraz opracowanie dokumentacji podatkowej, budżetowej czy inwestycyjnej.
Zwrot podatku VAT
W ramach prowadzenia pełnej księgowości dla firmy transportowej możliwe jest ubieganie się o zwrot podatku VAT naliczonego w krajach Unii Europejskiej, na których terenie działa przedsiębiorstwo. To skomplikowany proces, szczególnie że w każdym państwie obowiązują inne przepisy podatkowe, wymagane są różnorodne dokumenty. Zespół ekspertów TGZ doskonale orientuje się w takich kwestiach i jest na bieżąco ze wszystkimi zmianami.
Przygotowanie dokumentacji
Biuro księgowe zajmuje się przygotowaniem dokumentacji do kontroli, a także może reprezentować firmę w urzędach, celem wyjaśnienia wszelkich nieścisłości, co znacząco usprawnia pracę przedsiębiorcom. Przydatna okazuje się też pomoc w pozyskiwaniu dotacji unijnych na rozwój firmy transportowej, gdzie księgowość jest zaangażowana w cały proces przygotowania dokumentów niezbędnych do złożenia wniosku o dotację.
Księgowość firmy transportowej - o co najczęściej pytają Klienci?
Jaka forma opodatkowania dla firmy transportowej?
W przypadku firmy transportowej możliwe jest opodatkowanie na zasadach ogólnych, podatek liniowy oraz ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. W przypadku wyboru ryczałtu przewóz towarów opodatkowany jest 5,5% stawką.
Zaś opodatkowanie działalności firmy transportowej kartą podatkową nie jest możliwe również od 2022 roku, ponieważ ta forma opodatkowania została zlikwidowana na skutek zmian wdrożonych przez Polski Ład.
Zaś opodatkowanie działalności firmy transportowej kartą podatkową nie jest możliwe również od 2022 roku, ponieważ ta forma opodatkowania została zlikwidowana na skutek zmian wdrożonych przez Polski Ład.
Jakie są rodzaje kosztów w firmie transportowej?
Do kosztów stałych zaliczamy w firmie transportowej przede wszystkim koszty zatrudnienia pracowników, ubezpieczenie pojazdów, koszty licencji i leasingów, koszty opłat drogowych itd., Z kolei do zmiennych kosztów należą m.in. koszty zużycia paliwa, energii, koszty napraw i przeglądów i koszty remontowe, ogumienia. I wszystkie te, które są pobierane przez dostawców transportu.
Czy można samodzielnie prowadzić księgowość?
Samodzielne prowadzenia księgowości może być trudnym zadaniem, szczególnie w przypadku dużych obrotów lub w sytuacji, kiedy firma rozlicza się na podstawie tzw. pełnej księgowości. Z kolei prowadzenie księgi przychodów i rozchodów (mała księgowość) jest zazwyczaj prostsze. Rodzi się jednak pytanie czy przy samodzielnej księgowości jesteśmy w stanie znać lub poznać te wszystkie niuanse, które towarzyszą m.in. branży transportowej. Stąd zdecydowanie zachęcamy do rozmów z naszymi ekspertami, by móc w pełni świadomie podjąć te jakże nie należące do łatwych decyzje.
Co można wliczyć w koszty w firmie transportowej?
Podstawowe koszty firmy transportowej, to m.in. usługi księgowości i składki ZUS, koszty utrzymania siedziby firmy oraz bazy eksploatacyjnej, dodatkowe formalności i opłaty związane z licencją na transport międzynarodowy oraz pozwoleniami na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego, ubezpieczenia pojazdów, koszty paliwa, abonament za telefon oraz Internet, części zamienne do samochodów, wyposażenie biura, oprogramowanie do komputera, koszty poniesione na reklamę, szkolenia kierowców lub kadry zarządzającej itd. Istotne również jest to, aby spojrzeć na formę prowadzonej działalności również czy jest to JDG a może spółka z o.o.
Czy mogę dostarczyć dokumenty w formie papierowej?
Wszystkie dokumenty przechowujemy wyłącznie w formie elektronicznej, dzięki czemu nasi klienci mają do nich stały dostęp. Każdy klient może liczyć na wsparcie z naszej strony oraz edukację w zakresie cyfrowego przesyłania dokumentów.
Czy otrzymam pomoc przy wyborze formy prawnej lub formy opodatkowania najkorzystniejszej dla mojego biznesu?
Zawsze nasi klienci otrzymają od nas pomoc i chętnie podzielimy się posiadaną wiedzą, zarówno telefonicznie jak i mailowo. Zależy nam na tym, by przedsiębiorcy byli zadowoleni z tego, jak prowadzony jest ich biznes oraz usatysfakcjonowani podpowiedziami w jakim kierunku mogą podążać z korzyścią dla rozwoju swojej firmy.
Co muszę dostarczyć, by księgowa mogła sprawnie rozliczyć mi miesiąc?
Na początku naszej współpracy przedsiębiorca podpisuje umowę wraz z udzieleniem nam niezbędnych pełnomocnictw i jednocześnie uzupełnia tzw. Kartę klienta w której znajdują się istotne pytania dot. funkcjonowania jego firmy. Kolejno otrzymuje bezpośrednie namiary do przypisanej swojej osobistej księgowej, która będzie rozliczać jego dokumenty, jednocześnie mając z nim kontakt osobisty lub mailowy z telefonicznym. Jest to niezbędne by obie strony mogły się „bliżej” poznać w obszarze prowadzenia firmy jak i kwestii ważnych dla klienta. Następnie co miesiąc do „osobistej księgowej” muszą być dostarczane dokumenty m.in. w postaci: faktur, wyciągów bankowych, ewidencji środków trwałych, jeżeli takowe występują etc.
Biuro rachunkowe dla firm transportowych
01
formy prawnej działalności
02
wielkości przedsiębiorstwa
03
rodzaju zamówionych usług
Koszt rośnie, gdy zdecydujesz się na doradców, którzy specjalizują się w branży transportowej, ale wtedy masz pewność, że są to specjaliści działających w wąskiej specjalizacji. Miesięcznie może to być koszt od ok. 500,00 zł do nawet kilku tysięcy złotych. Cena ta zależy od ilości dokumentacji, ale również formy organizacyjnej prowadzonej działalności gospodarczej. Sposobem na obniżenie wydatków ponoszonych na księgowość transportową jest dołączenie do biura rachunkowego TGZ.
Jestem zainteresowany
![](https://tgz.katowice.pl/wp-content/uploads/2024/07/kadry-i-place-1.webp)
Kadry, Pałace, ZUS, PIT w transporcie to zupełnie inna nomenklatura rozliczeniowa niż w przypadku pracowników biurowych czy produkcyjnych.
![](https://tgz.katowice.pl/wp-content/uploads/2024/07/OBSLUGA-PRAWNA.png)
Członkom grupy TGZ pomagamy niemal w każdej sprawie (pracowniczej, karnej, odszkodowań etc. Działamy zarówno na terenie PL jak i UE.
![](https://tgz.katowice.pl/wp-content/uploads/2024/07/ubezpieczenia-oc.webp)
Jeśli dysponujesz flotą pojazdów, interesować będzie Cię ubezpieczenie transportowe pojazdów dostawczych, ciężarowych, naczep czy przyczep.
![](https://tgz.katowice.pl/wp-content/uploads/2024/07/leasingi2.webp)
Leasing umożliwia dzierżawę pojazdu przez określony czas na warunkach zawartych w umowie pomiędzy leasingodawcą i leasingobiorcą.