Uwaga kierowcy! Od listopada w Szwecji nowe przepisy o oponach zimowych

Potrzebujesz pomocy w prowadzeniu firmy transportowej?

Dla pojazdów o łącznej macie (GVN) powyżej 3,5 t obowiązek opon zimowych (lub równoważnego wyposażenia) ma zastosowanie w okresie od 10 listopada do 10 kwietnia, niezależnie od warunków pogodowych.

Obowiązek dot. wszystkich opon w zestawie w tym opon na naczepy/trailerach.

W warunkach zimowych minimalna głębokość bieżnika dla ciężkich pojazdów to 5mm dla pojazdu ciągnącego. Dla opon przyczep/naczep minimalna głębokość może być niższa np. 1,6mm.

Od 1 grudnia 2024 r. dla pojazdów powyżej 3,5 DMC opony na pełnej osi i osi napędowej muszą nosić symbol „Alpine” (3PMSF). Na pozostałych osiach dopuszcza się nadal oznaczenie M+S (przejściowy zapis).

Dotyczy to także osi naczepy/trailerów.

Konsekwencję braku opon zimowych (Szwecja)

Mandat i kary finansowe – Policja szwedzka lub inspekcja transportowa (Transportstyrelsen/Polisen) może nałożyć mandat od 1200 do 3000 SEK (ok. 468- 1170zł) za każdą oś, która nie spełnia wymogów.

W przypadku ciągnika siodłowego + naczepy mandat może być naliczony osobn za każdą część zestawu.  Przy dużych nieprawidłowościach (np. opony letnie na wszystkich osiach) kara może sięgać nawet do 10 000SEK (ok. 3900zł).

Zatrzymanie pojazdu / zakaz dalszej jazdy – Policja ma prawo natychmiast zatrzymać pojazd i zakazać dalszej jazdy, dopóki nie zostaną założone odpowiednie opony. W praktyce oznacza to konieczność wezwania serwisu mobilnego lub holowania, co generuje bardzo wysokie koszty.

Co w takim razie z odpowiedzialnością firmy transportowej?

W przypadku przewoźników zawodowych, kara może zostać przypisana również firmie nie tylko kierowcy. Służby mogą odnotować naruszenie w systemie kontrolnym (Transportstyrelsen/EU Road Transport Register). Powtarzające się zaś naruszenia mogą skutkować utrudnieniami w uzyskaniu zezwoleń, koncencji lub utratę dobrej reputacji.

A czy pojawią się problemy z ubezpieczeniem? To również istotne pytanie, dlatego w razie wypadku lub kolizji, jeśli pojazd nie ma właściwych opon – ubezpieczyciel może odmówić wypłaty odszkodowania lub znacząco je pomniejszyć, czyli mamy w praktyce pełną odpowiedzialność finansową firmy i kierowcy.

Istotne: od 10 listopada do 10 kwietnia, jeśli kontrola wykryje:

  • Opony M+S bez symbolu 3PMSF na osi napędowej ciężarówki
  • Lub opony letnie na naczepie

To traktowane jest to jako naruszenie przepisów o bezpieczeństwie ruchu drogowego.

Potrzebujesz pomocy w prowadzeniu firmy transportowej?

O autorze:

Scroll to Top