Od 22 maja 2024 roku – weszły nowe przepisy dotyczące czasu jazdy i odpoczynku dla kierowców regulujące przewóz osób, zatwierdzone przez Parlament, co pozwoli na stosowanie bardziej elastycznych rozwiązań.
Na czym polega okazjonalny przewóz osób?
Według art. 2 ust. 4 rozporządzenia 561/2006 usługi okazjonalne obejmują przewóz grup pasażerów z inicjatywy zleceniodawcy lub samego przewoźnika w określonych odstępach czasu na wskazanej trasie. Taki rodzaj transportu osób charakteryzuje się sezonowością, w szczególności dużym zapotrzebowaniem, np. na usługi turystyczne w zbliżającym się okresie letnim.
Kluczowe zmiany
- Kierowców wykonujących krajowe i międzynarodowe przewozy osób o charakterze okazjonalnym, będzie obowiązywał nowy podział przerw w jeździe ciągłej, co oznacza podział przerwy wynoszącą nie mniej niż 45 minut na dwa okresy, z zaznaczeniem że każdy z nich będzie musiał trwać co najmniej 15 minut. W rzeczywistości kierowca ma możliwość wykonania jednej przerwy 25 minutowej oraz kolejnej 20 minutową w efekcie musi wykonać co najmniej 45 minut przerwy po każdych 4,5 godzinach jazdy.
- Nowelizacja czasu pracy kierowców autobusów, którzy wykonują okazjonalny przewóz pasażerów daje możliwość odroczenia kolejnego tygodniowego odpoczynku o 12 kolejnych okresów 24-godzinnych.
- Możliwość wydłużenia dobry pracy kierowców z 24 na 25 godzin, co wiąże się z koniecznością:
- Jednorazowe wydłużenie doby jest dopuszczalne tylko wtedy, gdy pojedyncza usługa przewozu okazjonalnego pasażerów trwa co najmniej 6 kolejnych okresów liczących po 24 godziny
- 7 godzin maksymalnie może wynosić prowadzenie autobusu w dniu z skorzystania z odstępstwa
- Znowelizowane przepisy dotyczą tylko i wyłącznie przewozów okazjonalnych
- Dwukrotne skorzystanie z przedłużenia doby pracy kierowcy jest możliwe tylko wtedy, gdy pojedyncza usługa przewozu okazjonalnego osób trwa co najmniej przez osiem kolejnych okresów 24-godzinnych
- Wydłużenie doby nie może naruszać czasu pracy kierowców ani zagrażać bezpieczeństwu w ruchu drogowym
Formalności
W pojeździe musi znajdować się wypełniony formularz przejazdu, którego zapewnienie stanowi obowiązek firmy transportowej zawierający informację zgodnie z art. 12 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1073/2009.
Co powinien zawierać dokument – formularz przejazdu oraz jak długo należy przechowywać wypełnioną dokumentację?
- trasę przejazdu oraz wskazanie przewoźnika lub przewoźników świadczących realizowaną usługę;
- określić rodzaj wykonywanej usługi;
- dokumentacja musi być przechowywana w pojeździe w formie papierowej lub kopii elektronicznej za okres co najmniej 28 poprzedzających dni. Co ważne, od 31 grudnia 2024 r. okres ten ulegnie wydłużeniu do 56 dni poprzedzających wypełnienie formularza.
Warto pamiętać!
Przewóz osób na terenie państw trzecich nie podlegają oraz nie obowiązują pod wyżej wspomniane przepisy unijne, tylko pod konwencję AETR.
Ciekawostki dot. Przepisu o czasie pracy kierowców na rok 2024
- Zasadniczo kierowca, może zostać ukarany przez inspektora, między innymi za brak wpisu o przekroczeniu granicy w dowolnym kraju UE, gdzie wcześniej kara mogła być nałożona na terenie Państwa w którym doszło do naruszenia na mocy przepisu zawartego w uchylonym z 24 kwietnia 2024 roku rozporządzeniu UE 2024/1258, które nowelizują unijny akt prawny 561/2006, lub też zostać ukaranym za czynności dotyczące wpisów kraju rozpoczęcia i zakończenia pracy, jaki i niespełnienie wymogu ręcznego wprowadzenia danych.
Sprawdź szczegóły oferty prowadzenia ewidencji czasu pracy kierowców z TGZ!