Jak zastosować art. 12/561/2006 i nie zapłacić kary

Jak zastosować art. 12/561/2006 i nie zapłacić kary za wydłużony czas jazdy lub skrócony odpoczynek.

Potrzebujesz pomocy w prowadzeniu firmy transportowej?

Czy wiesz, że … Logika i zdrowy rozsądek, nie są trudne?

Dlatego za przekroczenie czasu jazdy lub skrócenie odpoczynku przedsiębiorca nie zapłaci kary, jeśli kierowca prawidłowo zastosuje art 12 Rozporządzenia 561/2006.

Każdy przewoźnik, który wykonuje transport drogowy podlegający normom Rozporządzenia (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady, liczy się z ryzykiem kar lub mandatów w sytuacji przekroczenia tychże norm przez kierowców. Kierowcy przechodzący praktyczne szkolenia z zakresu 561/2006 i zasad zachowania w trakcie kontroli, potrafią skutecznie zaoszczędzić swojemu pracodawcy setki, a często nawet tysiące złotych.

Kierowca nieprzeszkolony może stać się wyjątkowo kosztownym pracownikiem, a tego byśmy nie chcieli.

Rozporządzenie 561/2006 dopuściło w art. 12 możliwość odstępstwa od najczęściej przekraczanych a zarazem najbardziej narażonych karami norm. Artykuł 12 stanowi swoisty WYJĄTEK w przepisach, ale jako jedyny może być stosowany wprost i bezpośrednio przez kierowcę.  Zastosowanie pozostałych wyjątków uzależniono od woli Państwa Członkowskiego.

W myśl art.12:

„Pod warunkiem, że nie zagraża to bezpieczeństwu drogowemu oraz umożliwia osiągnięcie przez pojazd odpowiedniego miejsca postoju, kierowca może odstąpić od przepisów art. 6–9 w zakresie niezbędnym dla zapewnienia bezpieczeństwa osób, pojazdu lub ładunku. Kierowca wskazuje powody takiego odstępstwa odręcznie na wykresówce urządzenia rejestrującego lub na wydruku z urządzenia rejestrującego, albo na planie pracy najpóźniej po przybyciu do miejsca pozwalającego na postój.”

Prawidłowe zastosowanie powyższego przepisu niejednokrotnie pozwala na uniknięcie kary i dotarcie do pożądanego miejsca postoju.

Dla nas bardzo istotne jest, aby każdy zarządzający czasem pracy i jazdy kierowcy wiedział:

  • w jakich sytuacjach można powołać się na art. 12 Rozp. 561/2006
  • jak powinny wyglądać przykładowe ręczne wpisy kierowców
  • do jakich zdarzeń nie można zastosować  przepisu
  • jakie najczęściej błędy popełniają kierowcy

Dlatego jeżeli potrzebujesz pomocy i/lub objaśnień ze strony naszych ekspertów w przypadku wątpliwości co do metody zastosowania art. 12 Rozp. 561/2006

Zapraszam do kontaktu – jesteśmy dla Was!

Potrzebujesz pomocy w prowadzeniu firmy transportowej?

O autorze:

Scroll to Top