IMI to System Wymiany Informacji na Rynku Wewnętrznym, stanowiący narzędzie umożliwiające bezpieczną, wygodną oraz wielojęzyczną wymianę danych między organami administracji publicznej państw członkowskich Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG) oraz instytucjami Unii Europejskiej na poziomie krajowym.
Kto musi być zgłoszony do IMI?
Do systemu IMI należy zgłaszać kierowców wykonujących kabotaż i przewozy typu cross-trade (przerzuty). Do systemu nie zgłaszamy kierowców wykonujących przewozy poza teren Unii Europejskiej oraz osoby, które są właścicielami przedsiębiorstw transportowych (niezależnie od rodzaju wykonywanych przewozów).
Kiedy zgłaszać do IMI?
Wytyczne zgłaszania w systemie IMI wskazują, że deklaracja powinna być wysłana nie później niż w momencie rozpoczęcia delegacji przez kierowcę. Okres delegowania musi mieścić się w przedziale od 24 godzin do 6 miesięcy.
Na kim spoczywa obowiązek zgłoszenia delegowania kierowców do systemy?
Zdecydowanie na przedsiębiorcy, a nie na pracowniku. To przedsiębiorca powinien takich zgłoszeń dokonać. Pamiętajmy, że w takich sytuacjach konsekwencję zawsze spoczywają na firmie i to ona odpowie za brak odpowiedniego zgłoszenia lub za błędy jakie w nim ewentualnie występują.
Choć organy kontrolujące każdego z krajów UE podchodzą indywidualnie do taryfikatora, jednak to czego można się spodziewać z naszego doświadczenia obserwując rząd wielkości nałożonych kar jak i rodzaj przewinienia to m.in.
- Brak posiadania certyfikatu kara w wysokości od 700,00€
- Brak aktualizacji danych na certyfikacie kara w wysokości od 500,00€
- Pojawiające się nieprawidłowości w certyfikatach jak np. błędny nr rejestracyjny pojazdu od 10 000,00€
Jak wygląda zgłoszenie firmy oraz kierowcy do systemu przez TGZ?
Wszystkie czynności są prowadzone systemowo na podstawie uzupełnionych i przesyłanych danych, które uzupełniane są przez przedsiębiorcę na podesłany z naszej strony link.
Do uzupełnienia w kwestii firmy celem zgłoszenia do IMI potrzebne są m.in. dane w postaci: zarządzającego transportem, rodzaj transportu, rodzaj pojazdów itd. W kwestii delegowania kierowców niezbędne dane to m.in. Imię, Nazwisko, Pesel, Narodowość, data urodzenia, informację dot. zatrudnienia itd.
Co otrzymujesz od TGZ?
Przede wszystkim to co bardzo ważne, komplet niezbędnych dokumentów, które zarówno twojego pracownika jak i Twoją firmę chronią bez 2-ch zdań przed ogromnymi sankcjami finansowymi oraz administracyjnymi. Dokumenty jakie Twój kierowca powinien posiadać ze sobą to przede wszystkim:
- Certyfikat IMI
- Przetłumaczona umowa o pracę w 6 najważniejszych językach
- Przetłumaczona umowa leasingu pojazdu oraz naczepy (jeżeli mamy leasing)
- A1 a w przypadku braku jej posiadania, tłumaczenie wniosku o wydanie A1 (który uprzednio złożyła kadrowa w ZUS)
- Certyfikat krajowy SIPSI w przypadku transportu na FR pojazdów poniżej 3,5DMC
Pamiętaj również, że w chwili, kiedy Ty jako przedsiębiorca jeździsz na kraje UE i tym samym wykonujesz transport kabotażowy oraz przerzutowy koniecznie musisz mieć ze sobą przetłumaczone dokumenty potwierdzające fakt, iż jesteś przedsiębiorcą i bardzo ważne jest byś posiadał ze sobą również dokument A1 (lub tłumaczenie wniosku o jego wydanie).
Istotne jest także, że w tej usłudze, w chwili nieprawidłowości jakie zostałyby wykazane przez organy kontrolujące na drodze, posiadacie wsparcie, które jest tożsame z opisywaną usługą jako Asystencja prawna na drodze.
Dzięki tej możliwości Ty jak i Twój kierowca możecie nie niepokoić się barierą językową podczas takiej kontroli, wiedząc, iż jest Wam przekazany bezpośredni nr telefonu wsparcia, gdzie w takiej sytuacji kontaktujecie się z opisem sytuacji.
Dedykowany nr telefonu jest czynny w godzinach od 6:00 do 20:00 i w momencie, gdy mamy rutynowe zdarzenie możemy założyć, że pomoc w odwołaniu administracyjnym lub pomoc w czasie rzeczywistym może być bezpłatna.
W momencie, gdy temat jest niestandardowy, oczywiście nasza pomoc prawna z asystencji pomaga i wspiera, ale dodatkowo jest to wyceniane.
Podsumowując:
Obowiązek zgłaszania kierowców IMI w systemie funkcjonuje od 02.02.2022 stąd spinając klamrą, istotne jest by deklaracje składane były dla przewozów typu cross-trade i kabotaży najpóźniej w dniu rozpoczęcia pracy w kraju przyjmującym.
Pamiętajcie, że maksymalny czas zgłoszenia będzie przez nas na okres 6 miesięcy – po tym czasie niezbędne jest odnowienie. To na co dodatkowo uczulamy to, by na bieżąco aktualizować wszystkie niezbędne zmiany np. numery rejestracyjne pojazdów, zmiany w wynagrodzeniu, czy zmianę stanowiska. Z naszego doświadczenia, choć przepisy tego jasno nie określają, ale już nasze poczynania z kontrolującymi na drodze, co by posiadać dokumenty w wersji zdecydowanie papierowej (przetłumaczone w języku danego kraju, do którego delegujemy kierowcę). My zaś zapewniamy Wam, iż na bieżąco monitorujemy system powiadomień by uprzednio móc zareagować na ewentualne zapytania ze strony służb kontrolujących, ponieważ czas na odpowiedz jest nieprzekraczalne 8 tygodni.
Oczywiście w razie pytań skontaktuj się z ekspertem TGZ pod numerem +48 533-435-810